رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

مهارت های لازم برای پیشبرد زندگی

آیا در مدارس به دانش آموزان  مهارت های لازم برای پیشبرد زندگی سالم و سازنده و مشارکت در توسعه کشورشان، آموزش داده می شود؟ وظیفه وزرای آموزش برای پیشرفت سطح آموزشی کشورها و فراهم کردن فرصت های لازم برای آموزش (آنچه دانش آموزان برای داشتن زندگی فعال و بلندمرتبه در مواجهه با تغییرات سریع دنیای امروز به آن احتیاج دارند) چیست؟بحث درباره کیفیت آموزشی و پیشرفت آن موضوع میزگرد آموزشی یونسکو در سوم و چهارم اکتبر در کنفرانس عمومی یونسکو در اداره مرکزی بود. این میزگرد با حضور دبیرکل سازمان «کویشیرو ماتسورا» و وزرای آموزش کشورهای آفریقایی، عرب، آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و جزایر کارائیب برگزار شد بیش از 70 وزیر در این میزگرد شرکت کردند.ارتباط گسترده بین آموزش و عملکرد اقتصادی، آموزش، صلح و امنیت، یا آموزش و توسعه، مسئله کیفیت آموزشی را وارد عرصه سیاسی کرده است و توجه بسیاری از وزرای دولت ها،  NGOها و مشاغل خصوصی، را به خود جلب کرده است. به نمایش درآوردن فعالیت های بچه ها در زمینه مهارت های داخلی و خارجی، تفاوت بزرگی را بین آنچه بچه ها می آموزند و چگونگی آموزش آن در داخل یک کشور و بین کشورهای مختلف نشان داده است.

بررسی فعالیت های دانش آموزان 15 ساله در 43 کشور، به وسیله OECD و UNESCO منتشر شد. این بررسی قسمتی از برنامه ارزیابی دانش آموزان به طور بین المللی (PISA) بود. به طور مثال در این بررسی ها دانش آموزان فنلاند، کانادا، نیوزیلند، استرالیا، ایرلند، هنگ کنگ، چین، ژاپن و جمهوری کره نتایج بهتری در خواندن، ریاضی و علوم به دست آوردند. به عبارت دیگر دانش آموزان آمریکای لاتین، شیلی، برزیل و پرو از نظر سطح آموزشی بسیار پایین هستند. آنها با مشکلات جدی خواندن به عنوان ابزاری برای گسترش دانش و مهارت ها روبه رو هستند.این گزارش این مشکلات را ناشی از کیفیت سیستم آموزش ملی می داند و نقش سیستم آموزشی در یادگیری بچه ها را بسیار مهمتر از ارزش های فردی، خانوادگی یا ملی می داند.گرچه محققان بر این نظرتوافق دارند که آموزش چیزی بیش از خواندن، نوشتن و حساب است از همین رو از سیستم های آموزشی می خواهند که شرایط کنونی و مشکلات اجتماع را برای دانش آموزان مطرح کرده و درباره آن صحبت کنند؛ مسائلی با محوریت توسعه انسانی، صلح، امنیت، حقوق بشر، برابری جنسی و به طور کلی بررسی زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی. آنها معتقدند بررسی این مسائل دانش آموزان را به این تفکر سوق می دهد که چه چیزی کیفیت آموزشی را شکل می دهد؟ نظام آموزشی چگونه باید باشد؟ و چطور...

«کشمکش ها و دشواری هایی که کیفیت آموزشی با آنها روبه رو است»، «نیاز به ارائه تعریفی مشخص از کیفیت آموزش» و  «ابزارهای مورد نیاز برای تغییر و تحول» از دیگر محورهای بررسی در میان کارشناسان مذکور بود.

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۸:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٧/٢٩
تگ ها :

نوبل فیزیک سال 2003

           Nobel prize goes to low-temperature theorists
                                      

آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل فیزیک سال 2003  را «به پیشگامان تئوری ابررسانا و ابر شاره ها» مشترکا به 1 - آلکسی آبریکوسف از آزمایشگاه ملی آرگون ایلی نویز آمریکا 2 - ویتالی گینزبرگ از انستیتو فیزیک لبدف مسکو در روسیه و 3 - آنتونی لگت از دانشگاه ایلی نویز اوربانای آمریکا تعلق گرفت. جایزه نوبل فیزیک امسال به سه فیزیکدانی تعلق گرفت که تلاش های ارزشمندی در مورد دو پدیده فیزیک کوانتومی یعنی ابررسانایی و ابرشارگی انجام دادند. مواد ابر شاره کاربردهای متعددی دارند، برای مثال از این مواد در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی MRI که در آزمایشات پزشکی کاربردهای فراوانی دارند  و شتاب دهنده های ذرات که در فیزیک بسیار کاربرد دارند، استفاده می شود.

با شناخت خواص مایعات ابر شاره، می توان به بینش دقیق تری از نحوه رفتار ماده در پایین ترین و منظم ترین سطح دست یافت. در دماهای بسیار پایین (چند درجه بالاتر از صفر مطلق) جریان الکتریکی در بعضی از فلزات بدون هیچ گونه مقاومتی عبور می کند. در عین حال مواد ابر شاره  خاصیت دیگری نیز دارند و می توانند باعث تغییر کامل یا  جزیی در شار مغناطیسی شوند. مواردی که باعث می شوند شار مغناطیسی به طور کامل تغییر کند، ابررساناهای نوع اول نام دارند و تئوری تشریح کننده این خواص، جایزه نوبل یک سال 1972 را به خود اختصاص داد. هر چند این تئوری که برپایه مفهوم زوج الکترون ها بود به اثبات رسید، اما برای تشریح خواص ابررسانایی موادی که از لحاظ فناوری اهمیت زیادی داشتند کافی به نظر نمی رسید. ابررساناهای نوع دوم خاصیت ابررسانایی و مغناطیسی را به طور همزمان دارا هستند، یعنی در میدان های مغناطیسی شدید ابررسانا باقی می مانند. آلکسی آبریکوسوف توانست این پدیده را از لحاظ نظری به طور موفقیت آمیز تشریح کند.

آغاز کار وی با تئوری ویتالی  گینزبرگ بود که برای ابررساناهای نوع اول تنظیم شده بود، اما او توانست طوری این تئوری را تکمیل کند که برای ابررساناهای نوع دوم هم معتبر باشد. هر چند این تئوری ها در دهه 1950 ارائه شده است اما با توسعه سریع علم مواد و پیدا شدن خواص کاملا جدید، اهمیتی دوباره یافت.

رفتار ابرسانای نوع I و ابرسانای نوع II در حضور میدان مغناطیسی قوی

 

تصویری از یک شبکه ابریکسوف در میدان الکترون ( ابرسانای نوع II

 

تصویر MRI از مغز یک انسان

 تشکیل زوج در ابرشاره هلیوم 3 که با تشکیل زوج کوپر در ابررساناها متفاوت است. خواص مغناطیس اتمهای هلیوم با هم جمع میشود در حالیکه زوج الکترون بر خلاف هم عمل می کنند.

 

 ابرشارگی هلیوم 3 در سه فاز A, A1وB که به ترتیب مربوط به دما ، فشار و میدان مغناطیسی است میتواند رخ دهد

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٧/۱٦
تگ ها :

روز جهانی معلم

 
هرسال در 5 اکتبر بخش آموزش بین الملل سازمان ملل پوشش خبری گسترده ای را برای نشان دادن اهمیت شغل معلمی، تعبیه می کند. امسال در روز جهانی معلم، سازمان جهانی معلم بسیج می شود تا نیاز نسل آینده به برگزاری پرشور این روز و احترام به شغل معلمی و تمام حرفه های آموزشی را به گوش همه برساند.امسال به پیشنهاد آموزش بین الملل، این روز عنوان «معلم ها راه به سوی دنیایی بهتر می گشایند» را گرفت.

تری پرایس(Terry Price) رئیس اتحادیه معلمان کانادا (CTF) و یکی از اعضای سازمان آموزش بین الملل (EI) می گوید: «معلم ها چشم های بچه را به روی دنیا باز می کنند و به آنها حس کنجکاوی و اعتماد به نفس می دهند.در تمام سطوح آموزشی، از مهد کودک تا آموزش های عالی، برای هدایت بچه ها در گسترش ارزش های لازم برای صلح، برابری، احترام و فهم متقابل، به معلم های شایسته نیاز است.»در این پیام آمده است: کلاس های درس امروز، دنیای فردا است. بدون معلم ها آموزش معنی حقیقی خود را از دست می دهد زیرا آموزش تنها بیان ساده اعداد و ارقام و بدیهیات زندگی نیست، آموزش تنفس است، به عمل رساندن توانایی هاست، آفرینش نگاهی تازه است و کمک به بچه ها برای شناخت رویاهای شان و ساخت دنیایی بهتر است.»

این پیام می افزاید: «معلم های شایسته به بچه ها، نوجوانان و جوانان کمک می کنند تا جوهره حقیقی زندگی را بشناسند و ارزش های زندگی مانند اعتماد، احترام، گفت وگو و تفکر انتقادی را گسترش دهند. به همین دلیل است که ما معتقدیم هر بچه ای حق دارد از آموزش به وسیله معلمانی شایسته بهره مند شود.»

 


 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/٧/۱۳
تگ ها :

دانلود رایگان کتاب های مقدماتی و مرجع فیزیک



دانلود رایگان کتاب های مقدماتی و مرجع فیزیک

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/٧/۸
تگ ها :