رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

سفر به استان گلستان

سفر به استان گلستان

روز گذشته(۲۷/۲/۸۳) در جمع گرم و پر مهر دبیران فیزیک استان گلستان بودم . این اولین حضورم در بین همکاران عزیز در سال ۸۳ بود و در روز پنج شنبه همین هفته نیز  در جمع دبیران فیزیک استان گیلان خواهم بود.

در ابتدای این جلسه نگاهی اجمالی به تحولات آموزش و پرورش  در چند دهه اخیر در سطح جهان و ایران داشتم و پس از آن به بررسی و پاسخ  پرسشهایی که به همت دبیرخانه فیزیک استان جمع بندی شده بود - به صورت تعامل با دیگر همکاران عزیز -  پرداختیم. و در پایان نگاهی به نرم افزارهایی در زمینه فیزیک پایه که اخیرا تهیه کرده بودم ، داشتم که که به نظر میرسید به سبب خلایی که در این زمینه وجود دارد مورد استقبال همکاران محترم قرار گرفت .

متاسفانه بیماری مزمنی که دامن آموزش رسمی کشور را - به ویژه در دوره متوسطه و پیش دانشگاهی - فرا گرفته است در دیدگاه تعداد نسبتا زیادی از این جمع  نیز- هم در نظر و هم در عمل - آشکار بود. منظورم از این بیماری مزمن همان سمت و سویی است که کنکور - به منزله نوعی ارزشیابی خاص و کاملا سنتی - به آموزش رسمی ما داده است . به بیان دیگر در دو سه دهه اخیر کنکور ارباب آموزش ما بوده است ؛ در حالی که میدانیم در یک نظام آموزشی سالم ، ارزشیابی در خدمت هدف های آموزشی است.یعنی به کمک ارزشیابی سعی در تحقق بهتر و عمیق تر  هدف های آموزشی دارند.

...... امروز  در راه برگشت به تهران داخل هواپیما به مطالعه روزنامه ای که آنجا بود میپرداختم که در یکی از صفحات آن گفت گویی شده بود با آقای همایون خرم که یکی از اساتید و پیشکوتان موسیقی - آهنگ ساز و نوازنده ویلن - سنتی ایران هستند. در قسمتی از این مصاحبه آمد ه است :«..من امتحان دادم و قبول شدم و از یک هفته قبل در رادیو اعلام کردند که در روز جمعه ساعت یک ربع به ساعت ده یک نوجوان ۱۴ ساله به نا همایون خرم ساز ویلن تنها می نوازد....سوار اتوبوس شدیم و رسیدیم . پدرم گفت این آنتن هایی که می بینی این بی سیم قصر است. من همش فکر می کردم مرا می برند بالای این آنتن ها ، یک سری آهن هایی بود و آنتن آن وسط بود. حالا می دانم چیست آن موقع که نمی دانستم . بعد فکر کردم لابد برای اینکه نیفتم مرا می بندند. بعد فکر کردم بعد از این که مرا بستند چطور ویلن بزنم. بچه بودم و واقعا اطلاعاتی نداشتم . ....آن زمان اگر فیزیک  هم خوانده بودیم ، تجسم واقعی از فیزیک عملی را نداشتیم.» به هر حال من به عنوان یک برنامه ریز و مولف کتابهای فیزیک و از همه مهم تر به عنوان یک معلم ، با خودم گفتم نکنه الان هم دانش آموزان ما از مفاهیم فیزیک و فناوری مبتنی بر این مفاهیم چنین تصوری دارند؟  شما چه فکر می کنید؟! 

   عکس جمعی از همکاران محترم فیزیک استان گلستان freewebs.com/roshdephysics/gorgan83.jpg 

 یکی مناظر زیبای جنگل کبود وال در نزدیک علی آباد کتول  freewebs.com/roshdephysics/KaboudWall.jpg

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/٢۸
تگ ها :

فرایندهای آموزش مدرسه

استاد ارجمندم آقای مرتضی خلخالی کتابی تحت عنوان فرایندهای آموزش مدرسه روانه ی بازار کرده اند. این کتاب در ۹ فصل تالیف شده است که خواندن آن را به کسانی که میخواهند از دیدگاه یک صاحب نظر در امر آموزش ایران و جهان با آسیبهای نظام آموزشی کشور آشنا شوند توصیه میشود.

سال ها است که از آغاز تلاش و پیگیرى هاى مداوم براى اصلاح نظام آموزش و پرورش کشور، به ویژه هماهنگ کردن فرآیندهاى آموزش مدرسه اى با هدف هاى آرمانى و غایى نظام مى گذرد. اما همواره محدودیت ها و تنگناهاى نظام برنامه ریزى درسى مانع از آن شده است که اصلاح بنیادى و توسعه کیفى نظام آموزشى ایران، مانند آنچه که در کشورهاى توسعه یافته صورت مى گیرد، روال رشد و بالندگى خود را پیدا کند. این کتاب درصدد است با رویکردى تحلیلى، آسیب شناسانه و بر مبناى مطالعه نظرى و تجربه علمى به کاوشى نسبتاً علمى بپردازد و به ریشه یابى برخى تنگناها و موانع دیرینه نظام برنامه ریزى درسى ایران دست بزند و با استناد به برخى اصول برنامه ریزى درسى و طراحى آموزش و سنجش، همچنین توجه به تجارت جهانى و یافته هاى پژوهشى داخلى و خارجى، راهبردهایى براى حل برخى معضل هاى ریشه اى ارائه دهد.

فرایندهای اموزش مدرسه /آسیب شناسى نظام برنامه ریزى درسى ایران / مولف: مرتضى خلخالى / ناشر: انتشارات سوگند / شمارگان: دو هزار نسخه / ۲۳۵ صفحه، ۱۵ هزار ریال

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:۳۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٢/٢٦
تگ ها :

هزینه صرف شده برای آموزش‌وپرورش در دنیا

یونسکو با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی حدود یک میلیارد نفر اعلام کرد : هزینه صرف شده برای آموزش‌وپرورش در دنیا، بر اساس یک برآورد، سالیانه هزار میلیارد دلار است. 

این در حالی است که ایران با حدود 17 میلیون نفر دانش‌آموز، 7/1 درصد دانش‌آموزان جهان را در خود جای داده است و می‌بایست، طبق سرانه جهانی، 17 میلیارد دلار در آموزش‌وپرورش هزینه کند اما بودجه اختصاصی به آموزش‌وپروش ایران، کمتر از یک‌پنجم سرانه جهانی است(ادامه ی خبر)

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٢:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱٩
تگ ها :

نخستین کتاب درسی فیزیک در ایران

هفته گذشته یادداشتی در ارتباط با نخستین کتاب درسی فیزیک در ایران که  در سال ۱۲۳۶ خورشیدی (۱۸۵۷ میلادی ) در تهران به صورت چاپ سنگی به طبع رسید مطلب کوتاهی نوشته بودم . روز گذشته  خانم طلوع شمس که یک از مصححان این کتاب است خبر چاپ آن را دادند و نسخه ای نیز از آن در اختیار بنده قرار دادند.

برای دیدن تصویر جلد کتاب به آدرس زیر مراجه کنید.

freewebs.com/roshdephysics/namsaviphysics.jpg

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱۸
تگ ها :

اسفندیار معتمدی

دوست و استاد عزیزم آقای اسفندیار معتمدی روز گذشته به عنوان معلم نمونه معرفی شدند و از دست رئیس جمهور لوح یادبودی را دریافت نمودند.آقای معتمدی از اواسط دهه ی ۱۳۴۰ آموزش فیزیک را از دبیرستانهای شهرضای اصفهان شروع کردند. اوایل دهه ی ۵۰ به تهران آمدند و در سازمان کتابهای درسی مشغول به کار شدند و همزمان به آموزش فیزیک در دبیرستانها پرداختند و در سال ۶۲ بازنشسته ی زودهنگام شدند. عمده ی فعالیت های تحقیقی و تالیفی ایشان ( به گفته خودشان ) پس از بازنشستگی انجام شده است. اینجانب نیز از سال ۷۷ افتخار آشنائی نزدیک و مستمر ، با ایشان دارم و در تالیف  ۶ کتاب ( که ۴ تای آنها تا کنون منتشر شده است ) با یکدیگر همکاری کرده ایم.  بعضی از دوستان به شوخی میگویند( شاید هم درست باشد) آقای معتمدی بلند قدترین معلم فیزیک  ایران هستد.

آدرس زیر عکسی را نشان میدهد که هفته گذشته در جزیره کیش و بنا به دعوتی که از طرف سازمان بهینه سازی انرژی صورت گرفته بود در خدمت ایشان بودیم.(آدرس را در پنجره ای جداگانه تایپ کنید )

freewebs.com/roshdephysics/motamedikhalili.jpg

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۳٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱٧
تگ ها :

کتاب کار و راهنمای مطالعه دانش آموز فیزیک ۱

 کتاب کار و راهنمای مطالعه دانش آموز فیزیک ۱ دوره پیش دانشگاهی رشته تجربی  همزمان با نمایشگاه بین المللی تهران منتشر شد. تالیف فصل های اول و دوم این کتاب توسط اینجانب و فصل های سوم و چهارم آن توسط آقای اسفندیار معتمدی انجام شده است. ویرایش آن را نیز آقای ناصر مقبلی انجام داده اند.

 امید است این کتاب بتواند در کنار کتاب درسی در عمق بخشیدن به یادگیری دانش آموزان کمک کند . انتظار می رود دانش آموزان و همکاران محترم با بررسی این کتاب اشکالات احتمالی آن را به  اطلاع ما برسانند.

  لینک های مستقیم

فیزیک برای دانش آموزان راهنمایی (سال هفتم تا نهم - دوره اول متوسطه)

بسته آموزشی فیزیک 1 و آزمایشگاه  محصول ویژه

کتاب های کار به همراه نرم افزار (workbook+CD)

کتاب های کار و راهنمای مطالعه

بسته های آموزشی فیزیک

فیزیک دانشگاهی

همۀ کتاب ها 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٧:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱٦
تگ ها :

یادی از مرحوم دکتر حسابی

در صفحه علم  روزنامه شرق یادی از مرحوم دکتر حسابی شده است که در روز ایرانی معلم انتخاب مناسبی است. منصفان معتقدند که تلاش  مرحوم دکتر حسابی در گسترش کمی و کیفی  آموزش دانشگاهی و به خصوص فیزیک به هیج وجه قابل انکار نیست. همین منصفان از سوی دیگر اعتقاد دارند هر کس را آنگونه که بوده باید معرفی کرد ٬ به خصوص برای نسل جوان. لطفا این  مقاله را بخوانید. در ادامه قسمتی از آن آمده است که در واقع بخشی از صحبت هایی است که آقای مهندس ایرج حسابی در خصوص پدر خود گفته اند ....

....تئورى بى نهایت بودن ذرات را که آقاى دکتر با اینشتین گذراندند و اینشتین هم نوشتند که علم فیزیک را متحول کرده است، در نظر بگیرید. به معاونت تحقیقاتى وزارت علوم و سایر مسئولین نوشتم که استادانى را که همه زمانى دانشجوى آقاى دکتر بودند، دور هم جمع کنیم تا هم بتوانیم باعث گسترش ارتباط با مجامع علمى دنیا شویم و هم باعث سربلندى کشور شویم. کافى است کمى بودجه در اختیار داشته باشیم. هیچ کس جواب نمى دهد.........

...استاد، تنها شاگرد ایرانى پروفسور اینشتین بوده و در طول زندگى، با دانشمندان تراز اول جهان نظیر: شرودینگر، بورن، فرمى، دیراک، بوهر،... و با فلاسفه و ادبایى همچون: آندره ژید، برتراند راسل،... تبادل نظر داشته اند.ایشان از سوى جامعه علمى جهانى به عنوان «مرد اول علمى جهان» (۱۹۹۰ م) برگزیده شدند .....

لینک مرتبط: اینجا را ببینید

 

 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۱٤
تگ ها :

نخستین کتاب درسی فیزیک در ایران

نخستین کتاب درسی فیزیک در ایران در سال ۱۲۳۶ خورشیدی (۱۸۵۷ میلادی ) در تهران به صورت چاپ سنگی به طبع رسید. نویسنده کتاب مسیو کرشیش نمساوی ( اتریشی ) استاد توپخانه مدرسه دارلفنون بود. این کتاب توسط میزا زکی خان مازندرانی با عنوان جراثقال و حکمت طبیعی از فرانسه به زبان فارسی ترجمه و در چاپخانه دارلفنون به چاپ رسید. این کتاب با عنوان فیزیک نمساوی شهرت یافت.( نمسه نام پیشین کشور اتریش است و نمساوی منسوب به نمسه است.) 

 در مقدمه این کتاب آمده است : ...علم حکمت که در اصطلاح حکمای فرانسه علم فیزیک مصطلح شده است منقسم بر دو قسم است. یکی جراثقال متعلق به حکمت طبیعی است و یکی مواد غیر ممکن الموازنه است . .... این رساله مرکب از چهار باب است . باب اول در نور که مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است. باب دوم در مغناطیس باب سیم در الکتریسیته و باب چهارم در مبحث حرارت .

این کتاب فاقد هر گونه فعالیتی برای دانش آموز است. به طوری که هیچ گونه پرسش ، تمرین ، مسئله و آزمایش در آن وجود ندارد.

شادروان هوشنگ شریف راده (۱۳۱۶- ۱۳۶۹ ) معلم ، مترجم ، مولف و کارشناس سازمان کتاب های درسی ایران به تنقیح این کتاب همت گماشت و با همکاری خانمها آرمه زرسازی و مهرناز طلوع شمس این کتاب را برای چاپ مجدد آماده کردند و به مرکز نشر دانشگاهی سپردند. امید است پس از سالها تاخیر این کتاب  چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. تا مشخص شود که کتاب های درسی  فیزیک در ایران در یکی دو قرن اخیر  شاهد چه تحولاتی بوده است.

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٥:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/۸
تگ ها :

کتاب آموزش مفاهیم و ارزشیابی دانش آموز

تابستان سال گذشته یکی از موسسه های نشر کتاب ( نشر گل واژه )طی تماسی از من خواست تا با آنها همکاری کنم. من نیز با شرط این که  تعیین ساختار، چگونگی تنظیم محتوا و نام کتاب به عهده اینجانب باشد حاضر به همکاری شدم. پس از آن به تهیه ساختار یکی دیگر از کتاب های بسته آموزشی - بنام کتاب آموزش مفاهیم و ارزشیابی دانش آموز - که تا کنون در نظام آموزشی ما غایب بوده است ، پرداختم  . این ساختار پس از مشورت با صاحب نظران و بررسی کتابهای جهانی مشابه و همچنین توجه ویژه به نیاز دانش آموزان عزیز و دیگر مخاطبان آن تهیه و تنظیم شد. برای تالیف کتاب نیز از سه نفر از معلمان مجرب و آشنا به کار تالیف استفاده نمودم . به طوری که همه تالیف های انجام شده با دقت و وسواسی خاصی توسط اینجانب مورد بررسی قرار گرفته  و در نهایت ویرایش شدند.  

هدف از برنامه ریزی ، تالیف و انتشار این مجموعه تحقق بیشتر هدف های برنامه درسی و تلاش در آشکار نمودن نکات پنهان آن بوده است و به هیچ وجه افزودن مفاهیم و مطالب جدیدی که خارج از برنامه کتاب های درسی می باشد مورد توجه نبوده است.

اخیرا کتاب فیزیک ۱ و آزمایشگاه این مجموعه به بازار آمده است .انتظار میرود دانش آموزان عزیز و همکاران گرامی با بررسی منتقدانه این کتاب موجبات ارتقای وضعیت نشر کتاب های کمک آموزشی را فراهم نمایند .

تلفن دفتر مرکزی نشر گل واژه : ۶۴۶۲۸۲۰

--------------------------------------------------------------------------------------------

 لینک های مستقیم

سایت آونگ ( از فیزیک تا آموزش فیزیک)

بسته های آموزشی فیزیک ( با برترین کیفیت و استاندارد جهانی آموزش فیزیک )

بستۀ آموزشی فیزیک 1 و آزمایشگاه

فیزیک دانشگاهی ( ویرایش 13 سال 2012)

علوم نانو به همراه نرم افزار

المپیاد فیزیک

درک فیزیک

 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۳/٢/٢
تگ ها :