رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

کارگاه آموزش عملی علوم La Main a la pate

کارگاه  آموزش عملی علوم La Main a la pate

بخش همکاری و فعالیت فرهنگی سفارت فرانسه در ایران به مناسبت سال جهانی فیزیک کارگاهی ۴ روزه را با حضور دو نفر ¤ از استادان آموزش فیزیک و علوم فیزیکی آن کشور از امروز تا سه شنبه در تهران تدارک دیده است. در این کارگاه که عنوان آن آموزش عملی علوم La Main a la pate با محوریت فیزیک است  ، نزدیک به ۱۵ نفر از کارشناسان آموزش فیزیک و علوم شرکت دارند.هدف عمده ی این کارگاه معرفی فعالیت های Hand's on به عنوان رویکردی برای جذاب و عینی کردن آموزش از یک سو و عمق بخشیدن  به آموزش و درگیری مستقیم یادگیرنده  از سوی دیگر است .

منظور از  فعالیت های Hand's on  ،  فعالیت های عملی ای است که به کمک وسایل ساده ی در دسترس قابل انجام است. در فارسی بعضا به آن ، فعالیت های دم دستی می گویند که چند سالی است در سری جدید کتاب های فیزیک نیز به آن توجه شده است. خود فرانسوی ها به این گونه فعالیت ها ، فعالیت های دست در خمیر می گویند.

در برنامه ی بعد ظهر امروز انجام یکی از این گونه فعالیت ها برای  هر گروه در نظر گرفته شده بود . در این فعالیت Hand's on  هر گروه با استفاده از وسایل ساده ای همچون : قوطی خالی فیلم عکاسی ، نی نوشابه ، سیخ چوبی ، بادکنک و چسب  می بایست ماشینی می ساختند که هم شتاب بالایی داشته باشد و هم مسافت بیشتری را طی کند. در دو شکل زیر نتیجه ی فعالیت گروه ما آمده است . البته هدف از انجام این گونه فعالیت ها در چنین گارگاه هایی ، به طرح مسائل روش شناسی و الگوهای کارآمد در آموزش علوم باز میگردد که توضیح آن به مجالی دیگر نیاز دارد.

 

    

¤ خانم سسیل دو هوسون دارای دکترای آموزش فیزیک است و در آزمایشگاه آموزش علوم فیزیکی دانشگاه پاریس (۷) ، مسوولیت دو گروه پژوهشی را که بر روی استفاده از تاریخ علوم در آموزش و تجزیه و تحلیل استدلالهای دانش آموزان دبیرستانی در مورد نگرش ها را برعهده دارد.ایشان همچنین در آکادمی کرتی و پاریس مدیریت آموزش ضمن خدمت دبیران دبیرستان ها را در زمینه ی تاریخ علوم ، چرا و چگونه بر عهده دارند. دیگر استاد شرکت کننده خانم استل بلانکه است که دارای دکترای شیمی و استاد علوم فیزیکی در موسسه ی دانشگاهی تربیت معلم بورگونی است.او یکی از فعالان جنبش آموزش عملی علوم در فرانسه است که هدف آن نوسازی آموزش علوم در فرانسه است . این جنبش از اوایل دهه ی ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است. ایشان همچنین در ایجاد و تاسیس یک دهکده ی علوم در شهر نه ور مشارکت دارند.

                           

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٧:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٧
تگ ها :

Light At Bicycle Speed

            Light At Bicycle Speed     

                  And Slower Yet       

پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان دادند که چگونه اتم های فوق سرد ، که برای مهار و منجمد کردن نور  کاربرد دارند، می توانند به عنوان مغز یا واحد پردازش مرکزی رایانه های نوری استفاده شوند. رایانه های نوری قادرند اطلاعات را ۱۰  برابر سریع تر از رایانه های الکترونیکی متداول منتقل کنند.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به لینک های  ۱، ۲    

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۳:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٦
تگ ها :

نقش محیط آموزشی در شکوفایی استعداد

        نقش محیط آموزشی در شکوفایی استعداد

نوشته اند پدر و عموی اینشتین پس از مهاجرت به مونیخ اولین شرکت برق صنعتی را در آنجا تاسیس نمودند . پس از چند سال که این شرکت تاب رقابت با شرکت های بزرگ تر را نیاورد شرکت خود را تعطیل نمودند و در سال ۱۸۹۴ راهی میلان در شمال ایتالیا شدندتا به کسب و کار خود رونقی تازه ببخشند که در آنجا نیز موفقیتی به دست نیاوردند.

اینشتین ، اما ، به همراه خانواده راهی ایتالیا نشد تا در مونیخ دوره ی متوسطه ی خود را به پایان برساند. اما دیری نپایید که با بعضی از معلمان خود ، که بعدها آنها را به گروهبان های مسئول مشق سربازان تشبیه کرد ،  اختلاف پیدا کرد و راهی ایتالیا شد تا به خانواده ی خود بپیوندد. او در ایتالیا  خودش به درس خواندن ادامه داد و پس از چندی برای ادامه ی تحصیل راهی سوئیس شد تا در آزمون  پلی تکنیک زوریخ که مدرسه ای فدرال و دانشگاهی صنعتی بود  شرکت کند که مردود شد.

پس از این عدم موفقیت ،مسئولان دانشگاه به او پیشنهاد کردند که ابتدا باید تحصیلات متوسطه ی خود را در دبیرستانی که در نزدیکی همان دانشگاه قرار داشت به اتمام برساند. نظام آموزشی انعطاف پذیر این دبیرستان و تجهیزات آرمایشگاهی  خوب آن ، انقلابی در اینشتین ایجاد نمود و تلقی او را از مدرسه تغییر داد و موجبات شکوفا شدن استعداد او فراهم گشت  به طوری که توانست در سال ۱۸۹۶ در رشته ی فیزیک پلی تکنیک زوریخ قبول شده و پس از چهار سال فارغ التحصیل شود.

لینک های مرتبط ۱، ۲ ، ۳ 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٢:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٦
تگ ها :

سومین سمینار گروه جهانی پژوهش بر روی آموزش فیزیک

          Informal Learning and Public Understanding of Physics

گروه جهانی پژوهش بر روی آموزش فیزیک سومین سمینار¤ خود را با عنوان یادگیری غیر رسمی و درک همگانی فیزیک در شهریور ماه امسال در کشور اسلونی برگزار می کند.

این سمینار قصد دارد تا با دعوت از معلمان ، استادان و پژوهشگران آموزش فیزیک پلی بین درک رسمی فیزیک و فهم همگانی فیزیک بسازد. در این سمینار کوشش می شود تا با نگاهی دقیق تر به آموزش رسمی و غیر رسمی فیزیک شیوه های جدیدی برای افزایش کاربرد و درک همگانی فیزیک معرفی شود . همچنین  امید می رود تا از رهگذر این سمینار چگونگی موجبات ارتقای فرهنگ علمی شهروندان فراهم شود

علاقمندان برای شرکت در این سمینار تا اواخر خرداد ماه فرصت ثبت نام و همجنین تا اواسط اردیبهشت ماه فرصت ارسال چکیده مقاله دارند

¤ در شهریور ماه ۱۳۸۰ اولین سمینار این گروه در کشور ایتالیا با عنوان ارتقا تفکر منطقی در فیزیک در کشور ایتالیا برگزار شد که گزارش تفصیلی آن را می توانید در مجله ی رشد فیزیک شماره ی ۶۰ بخوانید.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۸:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٥
تگ ها :

? What is time

         ? What is time

     

مفهوم زمان ، مفهومی بدیهی است . هر ساعت ، هر روز و هر سال به ترتیب شامل مقدار معینی دقیقه ، ساعت و روز است. ما به ندرت ، اما ، درباره ی سرشت و طبیعت بنیادی زمان فکر می کنیم. زمان بدون توقف می گذرد ، و ما گذر آن را با ساعت و تقویم مشاهده می کنیم. هنوز نمی توانیم آن را با میکروسکوپ مطالعه کنیم و یا با آن ازمایشی انجام دهیم. با این همه زمان می گذرد و ما نمی توانیم بگوییم با گذشت آن دقیقا چه چیزی رخ می دهد.

زمان تغییر بدون توقفی ، همچون حرکت دایره ای زمین به دور خورشید ، را نشان می دهد. مفهوم گذر زمان با مفهوم فضا قرابت دارد. بنا بر نظریه ی نسبیت عام ،  از حدود ۷/۱۳ میلیارد سال پیش ، پس از مهبانگ فضا یا کیهان پدید آمد. پیش از آن همه ی ماده در نقطه ای بسیار ریز فشرده شده بود. این نقطه محتوی ماده ای بود که خورشید ، زمین ، ماه و همه ی اجرام سماوی از آن به وجود آمدند تا به ما درباره ی گذر زمان بگویند. پیش از مهبانگ نه فضایی بود و نه زمانی .

کاری انکویست استاد کیهان شناسی می گوید : در نظریه ی نسبیت عام مفهوم زمان با مهبانگ شروع می شود شبیه خطوط عرض های جغرافیایی که همه از قطب شما شروع می شوند و شما نمی توانید به نقطه ای شمای تر از قطب شمال بروید.

یکی از منحصرترین ویژگی های زمان این واقعیت است که توسط حرکت اندازه گیری می شود  و علاوه بر این از طریق حرکت آشکار می شود. بنا بر نظریه ی نسبیت عام ، گسترش فضا می تواند باعث رمبش کیهان شود.یعنی همه ی ماده دوباره در نقطه ای جمع شود و به این ترتیب به پایان مفهوم زمان آن گونه که ما می دانیم برسیم.

انکویست می گوید :  آخرین رصدهای انجام شده  نه تنها ایده ی رمبش کیهان را تایید نمی کند ،  بلکه فاصله های درون -کهکشانی با آهنگ سریع تری در حال افزایش است.

منبع ۱ ، ۲ 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٦:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/۱/٢٥
تگ ها :