رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

لیزرهای فرا سریع از برخورد اتم ها عکس می گیرند

        Ultrafast lasers take 'snapshots' as atoms collide

لیزرهای فرا سریع از برخورد اتم ها عکس می گیرند

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٧/٢٩
تگ ها :

پس نهانی ها به ضد پیدا شود

پس نهانی ها به ضد پیدا شود

پاول دیراک فیزیک پیشه و نظریه پرداز انگلیسی که در دهه ی ۱۹۲۰ نقش مهمی در توسعه و تکامل مکانیک کوانتومی ایفا کرد ، وجود پاد ذراترا در سال ۱۹۲۸ پیش بینی کرد. دیراک هنگامی که سعی داشت روایتی نسبیتی از مکانیک کوانتومی به دست آورد دریافت که تعمیمی نسبیتی از معادله ی شرودینگر ، که اکنون به معادله ی دیراک معروف است ،خواص اسپینی و مغناطیسی الکترون را به درستی به دست می دهد؛ اما این ویژگی معما گونه را هم دارد که به ازای هر حالت با انرژی مثبت ، وجود حالت های با انرژی منفی را نیز پیش بینی می کند. همین موضوع بود که در نهایت دیراک را واداشت تا پیشنهاد ظاهرا عجیب پاد ذره را برای الکترون مطرح کند. چندی نگذشت که پس از این پیش بینی ، کارل اندرسون در سال ۱۹۳۰ پوزیترون ( پاد ذره ی الکترون )ها را در پرتوهای کیهانی کشف کرد. امروزه برای هر ذره ی شناخته شده ی زیر اتمی، پاد ذره ای با جرم مساوی و بار مخالف در شتاب دهنده های ذرات تولید و مطالعه شده است. در خصوص ذراتی ، همچون فوتون ، که حامل بار الکتریکی نیستند باید اضافه کنیم که این ذرات می توانند پاد ذره ی خودشان باشند.

سال ها پیش در دوران دانشجویی ام در دانشگاه اصفهان، که همنشینی با مثنوی معنوی مولانا بخشی از زندگی روزانه ام شده بود، اشعاری را نظر به ذوق و سلیقه ی خود، در دفتری می نوشتم. چند بیتی که در ادامه آمده ، یاددگاری است از آن دوران، که مرا به نوشتن این یادداشت رهنمون شد.

رنج  و  غم را حق پی آن  آفرید         تا بدین  ضد خوش‌  دلی آید پدید 
پس نهانی ها به ضد پیدا شود     چون که حق را نیست ضد پنهان بود 
پس به ضد نور دانستی   تو نور               ضد ضد را می‌نماید در صدور 
نور حق را نیست ضدی در وجود            تا   به ضد  او را توان پیدا نمود 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٢:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٧/٢٦
تگ ها :

مسابقه ی عکاسی

sokol-01.jpg

عکس بالا توسط دانش آموزی به نام روبکا سکل گرفته شده است . این عکس جایزه ی اول مسابقه ی عکاسی در سال ۲۰۰۵ را که از طرف انجمن معلمان فیزیک آمریکا برگزار شده است به خود اختصاص داده است. این دانش آموز برای گرفتن عکس بالا ، ابتدا بر روی سطح توری ای که بر روی یک سه پایه ثابت شده بوده آب پاشیده(spray) و پس از آن توری را در فاصله ی ۱۰ سانتی متری دوربین قرار داده است. شخصی نیز در پشت توری و به فاصله ی ۱۵ سانتی متری از آن ایستاده است . دوربین بر روی قطره های آب کانونی شده است . زمینه ی قرمز رنگی که در این عکس دیده می شود قسمتی از لب شخص است. هر چند تصویری که در قطره های آب تشکیل می شود وارونه است ولی برای زیبایی بیشتر عکس سر و ته شده است.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:٥٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٧/٢٢
تگ ها :

یادداشت(خاطره) های کوانتومی

       

یادداشت(خاطره) های کوانتومی بزرگترین شبکه ی وبلاگی فیزیک پیشه ها از ۱۵ کشور جهان و ۹ زبان مختلف است که به مناسبت سال جهانی فیزیک در نظر دارد تا بازتاب دهنده ی نظرهای این فیزیک پیشه ها در غالب یادداشت های رسمی و غیر رسمی ، عکس ، فیلم و ..... باشد. این وب سایت تنها در ارتباط با فیزیک نیست ، همچنین در برگیرنده ی یادداشت هایی از زندگی شخصی ، سر گرمی ها ، علائق ، آخرین یافته های پژوهشی و چالش هایی که در آزمایشگاه  این فیزیک پیشه ها با آن روبرو می شوند ، می باشد. به عبارت دیگر این شبکه ی وبلاگی علاوه بر فیزیک درباره ی چگونگی فیزیک پیشه شدن نیز است.


  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٧/۱۸
تگ ها :

فناوری برای آموزش

                          

 آقای دکتر محمد رضا سرکار آرانی ، از صاحب نظران برجسته ی آموزش و پرورش کشورمان ، که هم اکنون در دانشگاه ناگویای ژاپن مشغول پژوهش و آموزش اند در یادداشتی که برای اینجانب فرستاده اند کتاب جدید خود را با مقدمه ای که در ادامه آمده است به پیشگاه شما عزیزان تقدیم نموده اند. 
 
فناوری برای آموزش
کتاب فناوری برای آموزش، پژوهشی عمیق و درخور توجه است که بر اساس تجربه های بین المللی به سفارش یونسکو و آکادمی توسعه آموزش آمریکا، باهمکاری تعدادی زیادی از پژوهشگران این حوزه در مؤسسه دانش ـآمریکاـ تألیف شده است. این اثر کوشش می کند پیچیدگی ها و تنگناهای مدرن سازی نظام های آموزش عمومی و آموزش عالی را برای پاسخگویی به چالش های پیش رو در قرن بیست و یکم، با توجه به برنامه های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش تجزیه و تحلیل کند.


هدف اساسی این پژوهش، بررسی تجربه کشورهای مختلف جهان در گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش به منظور بهبود مستمر آن، کیفی تر ساختن فرصت های یادگیری، و راه حلی برای رویارویی با چالش تقاضای فزاینده اجتماعی برای آموزش عالی بدون افزایش منابع مالی مؤسسات آموزش عالی است. نویسندگان این کتاب کوشیده اند رویکردها و روش های مؤثر تلفیق فناوری با آموزش و یادگیری را با استفاده از مطالعات موردی بسیاری تبیین کنند.


این کتاب در کاوشی محققانه، تجربی و اکتشافی، در عصری با چشم اندازهای در حال تغییر، اهداف متنوع و تحول چشمگیر روش های ارتباطی، عوامل موفقیت برنامه های توسعه فناوری در آموزش را تجزیه و تحلیل می کند.


مطالعه این کتاب به سیاستگذاران، مدیران و برنامه ریزان توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش، پژوهشگران و دانشجویان رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات و تکنولوژی آموزشی، مدیران مؤسسات آموزشی و همه کسانی که به دنبال درک قابلیت ها، پارامترها، چشم اندازها و راهبردهای مدرن سازی نظام های آموزشی مبتنی بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اند، توصیه می شود.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٤:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٧/۱٥
تگ ها :

Quality Teachers for Quality Education

 

Quality Teachers for Quality Education
Training for a Stronger Teaching Force

هرسال در روز 5 اکتبر برابر با ۱۳ مهرماه بخش آموزش جهانی سازمان ملل پوشش خبری گسترده ای را برای تبیین اهمیت شغل معلمی، که در بیش از صد کشور جهان گرامی داشته می شود ، در نظر می گیرد. امسال ، اما ، به پیشنهاد بخش آموزش جهانی سازمان ملل ، شعار «تربیت به منظور نیروی آموزشی ورزیده تر» برای این روز منظور شده است . در قسمتی از بیانه ی امسال آمده است :  این که فردی هر چند علاقه مند و اما تربیت نشده را [منظور فردی است که آموزش های لازم را برای حرفه ی معلمی ندیده است ] در برابر تعدادی دانش آموز قرار دهیم و او را معلم بنامیم ، کافی نیست . در این خصوص راهی میان بر برای تامین آموزشی با کیفیت وجود ندارد.

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٧/۱۳
تگ ها :

The Noble Prize in Physics 2005

  

             The Noble Prize in Physics 2005

                    Theodor W. Hänsch      Roy J. Glauber

فرهنگستان  سلطنتی علوم سوئد جایزه ی نوبل ۲۰۰۵ در رشته ی فیزیک را به طور مشترک  به دو فیزیک پیشه ی آمریکایى و یک فیزیک پیشه ی آلمانى اعطا کرد. نیمی از این جایزه به روی جی گلابر ( Roy J. Glauber) از دانشگاه هاروارد آمریکا به جهت مشارکت او در نظریه ی کوانتومی همدوسی نوری (the quantum theory of optical coherence ) می رسد. نیم دیگر جایزه به طور مساوی به جان هال (John L. Hall) از دانشگاه کلرادو آمریکا و تئودور هانش ( Theodor W. Hansch ) از موسسه ماکس پلانک آلمان به جهت مشارکت آنها در توسعه ی طیف سنجی دقیق لیزری ، شامل شانه ی  بسامد نوری  (the development of laser-based precision spectroscopy, including the optical frequency comb technique ) رسید.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٤/٧/۱۳
تگ ها :

آموزش یعنی :

 آموزش یعنی :

کسب خرد لازم برای زندگی بهتر و ارج نهادن به آن ، آفرینش نگاهی تازه ، پرورش قلبی مهربان و سرشار از عشق و محبت نسبت به دیگران ، رشد قوه ی عقل و استدلال از یک سو و  بهره مندی صحیح از احساسات انسانی از سوی دیگر، اهمیت دادن به عدالت و انصاف و بیزاری از بی عدالتی ، برخورداری از جسمی سالم و داشتن انگیزه ی مناسب برای ادامه ی زندگی ای سرشار از تحرک و انرژی

                                 و در یک کلام

                                                    آموزش یعنی :

                                                                        شوق زیستن و تنفس.

...مهر ماه آمد  ... تا بر شما مبارک شود ...از ما بر شما شروع ماه مهر ، ماه گرمی و روشنایی ، ماه دانش و خرد مبارک باد.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٤/٧/۱
تگ ها :