رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

سر مقاله ی تحقق انسانیت ، فلسفه ی وجودی آموزش و پرورش

 

رشد آموزش فیزیک شماره ی ۷۷ منتشر شد.در این شماره که با سر مقاله ی تحقق انسانیت ، فلسفه ی وجودی آموزش و پرورش  آغاز می شود مطالب دیگری با عناوین راه های بروز خلاقیت در فیزیک ، محدودیت قانون سوم نیوتون ، فیزیک : پندار و واقعیت ، ابر قطره ها در فنجان چای ، ویژگی پرسش های استاندارد ، آلبرت اینشتین : ویولن نواز ، مدل سازی سلول عصبی با مدارهای الکتریکی ، راه کارهای عملی فعال سازی دانش آموزان ، نانو لوله های کربنی ، سی و هفتمین المپیاد جهانی فیزیک و ..... به چشم می خورد.

 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٧/٢٩
تگ ها :

گزارشی از کنفرانس جهانی آموزش فیزیک

همان طور که در یادداشت های پیشین نیز آمده بود کنفرانس جهانی آموزش فیزیک با عنوان مدل سازی در فیزیک و آموزش فیزیک توسط گروه جهانی پژوهش و آموزش فیزیک اروپا و با همکاری دانشگاه آمستردام از تاریخ ۲۹ مرداد ماه لغایت ۴ شهریور ماه ۸۵ در کشور هلند برگزار شد. در این کنفرانس استادان ، مدرسان و پژوهشگران آموزش فیزیک از سرتاسر جهان گرد هم آمده بودند تا با تبیین دوباره ی مفهوم مدل سازی در فیزیک و همچنین نقش آن در بهبود آموزش فیزیک ، هم اندیشی کنند و نتایج آن را تا اتخاذ راهبردهای آموزش تسری دهند.

اینک نخستین بخش این گزارش که در آن به محتوای علمی کنفرانس توجه شده ، آماده ی مطالعه است . بدون شک نظرها و پیشنهادهای شما در این خصوص برای اینجانب مغتنم است . حجم فایل PDF این گزارش که ۱۴ صفحه است حدود ۵۵۰ کیلو بایت است . توصیه می شود برای دیدن آن ابتدا بر روی آیکون زیر کلیک راست کنید و گزینه ی Save Target as را انتخاب کرده و پس از دانلود کامل آن را ببینید. در ضمن صفحه های این گزارش را با فرمت JPEG نیز می توانید در زیر یا اینجا ببینید. 

       

         

        

         

  
  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٦:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٧/٢٧
تگ ها :

پژواک مهبانگ جایزه ی نوبل فیزیک ۲۰۰۶ را به دست آورد

Echo of the Big Bang Wins  Nobel Prize in Physics 2006 

پژواک مهبانگ جایزه ی نوبل فیزیک ۲۰۰۶ را به دست آورد

George F. Smoot John C. Mather

جایزه ی نوبل فیزیک امسال به دو فیزیکدان آمریکایی به نام های جان مدر John Mather و جورج اسموت George Smoot برای کشف شکل مربوط به تابش جسم سیاه و ناهمسانگردی در تابش زمینه ی ریز موج اختصاص یافت. این دو دانشمند مغزهای متفکر یک ماموریت ناسا برای اندازه گیری پس- لرزه ای انفجاری بودند که بیش از ۱۳ بیلیون سال پیش به وقوع پیوست و موجب آفرینش کیهان شد.

داوران جایزه ی نوبل در بخشی از تقدیر نامه ی خود گفته اند : این اندازه گیری ها ......آغاز کیهان شناسی را به عنوان یک علم دقیق مشخص می سازد.از جان مدر که اختر فیزیکدان ارشد مرکز پروازهای فضایی Goddard ناسا در مریلند است برای کاوش در زمینه تابش جسم سیاه تقدیر شده است. و جایزه ی اسموت ، که استاد فیزیک دانشگاه برکلی است ، به خاطر اندازه گیری تغییرات کوچک در دمای این تابش در جهت های مختلف فضا داده می شود. و عبارت ناهمسانگردی در تابش زمینه نیز به همین موضوع اشاره دارد.

بنا بر نظریه ی مهبانگ ، تابش زمینه ی ریز موج یادگار اولین ثانیه های آفرینش عالم است. بلافاصله پس از مهبانگ ، عالم را می توان با جسم تابانی مقایسه کرد که تابشی را گسیل می دارد که توزیع طول موج هایش فقط تابع دمای آن است. شکل طیفی از این نوع خاص به طیف تابش جسم سیاه معروف است. دمای عالم در هنگام گسیل این طیف در حدود ۳۰۰۰ کلوین بوده است. پس از آن ، طبق نظریه ی مهبانگ ، تابش به تدریج با انبساط عالم خنک شده و اکنون به دمای ۷/۲ بالاتر از صفر مطلق رسیده است. مدر و اسموت با استفاده از طیف جسم سیاه نمایان شده از کاوشگر زمینه ی کیهانی Cosmic Background Explorer - COBE اندازه گیری های موفق به محاسبه ی این دما شده اند.

 

Collage of COsmic Background Explorer (COBE) images and data

 

کاوشگر COBE که در سال ۱۹۸۹ به فضا پرتاب شد ماموریت جستجوی تغییرات ناچیز دما در جهت های مختلف را نیز به عهده داشته است . اختلاف های بسیار ناچیز از از این نوع در دمای تابش زمینه ی کیهانی - در گستره یک صد هزارم درجه - سرنخ مهمی برای چگونگی پیدایش کهکشان هاست. به گفته ی استیون هاوکینگ فیزیکدان بریتانیایی ، نتیجه های به دست آمده از COBE بزرگترین کشف قرن بیستم ، اگر نه همه ی ایام بود.

مراجع ۱ و ۲

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٥/٧/۱٥
تگ ها :

کلام نخست

کلام نخست :

از آخرین یادداشتم مدت زیادی گذشته ! هر چند بعد از شرکت در کنفرانس جهانی آموزش فیزیک هلند قصد داشتم در زمان کوتاهی پس از بازگشت گزارشی تهیه کنم و روی وبلاگ بزارم ولی تهیه این گزارش نسبتا جامع به دلیل سفرها و مشغله های دیگه - مهم تر از همه ترجمه ی یه مجموعه چهار جلدی فیزیک از سری کتاب های آموزشی انگلستان در سطح GCSE است که وقت زیادی ازم گرفته و تا حالا سه جلد اونا تموم شده و انتشارات مدرسه قراره به صورت تمام رنگی چاپشون کنه -  به درازا کشید و بالاخره دو سه روز پیش-۱۲ مهر ماه - آماده شد و داده ام حروف چینی و صفحه آرایی بشه و فکر می کنم تا چند روز دیگه نسخه ی پی دی اف آن را روی وبلاگ بزارم.

کلام دوم:

روز گذشته ، ۵ اکتبر ، روز جهانی معلم بود و امسال نیز مانند سال گذشته شعار معلمان با کیفیت برای آموزش با کیفیت برای این روز انتخاب شده است. نکته و پیام کلیدی در گزارش روز جهانی معلم در سال ۲۰۰۶ به شرح زیر است :

 اگر شرایط مالی و کاری مانع جبران کمبود ۱۸ میلیون  معلم و تحقق هدف توسعه ی هزاره با عنوان آموزش برای همه تا سال ۲۰۱۵ است ، دولت ها در چهار گوشه ی جهان باید شرایط مالی و کاری را برای آموزش توسعه و ارتقا دهند.

کلام آخر:

واما اتفاق مهم دیگری که در دو سه روز گذشته - ۳ اکتبر - رخ داد معرفی برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۶ بود. این جایزه به دو فیزیکدان آمریکایی برای کشف شکل مربوط به تابش جسم سیاه و ناهمسانگردی در تابش زمینه ی ریزموج اعطا می شود که از نظریه ی مهبانگ در مورد منشا عالم حمایت می کند.به اعتقاد بسیاری اهمیت جایزه ی نوبل فیزیک  امسال در این است که برای نخستین بار در تاریخ جایزه نوبل است که این جایزه عملا به یک ماموریت فضایی داده می شود. شرح کامل تر را در یادداشت بعدی بخوانید.

 

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:۳۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٥/٧/۱٤
تگ ها :