رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

مسئولان چقدر به مفاهیم ساده ی فیزیک باور دارند؟

مسئولان چقدر به مفاهیم ساده ی فیزیک باور دارند؟

 همان طور که می دانید این روز ها موج بارش و هوای سرد تقریبا تمام نواحی ایران را در بر گرفته است. به طوری که حتی در برخی از شهرهای چنوبی دمای هوا تا حوالی صفر درجه تقلیل یافته است و در شهرهای نواحی سردسیر هم که جای خود را دارد . در این شهرها نیز دمای هوا  تا نزدیک به 30- درجه گزارش شده است.بارها شنیده ایم و حتی خودمان نیز تجربه کرده ایم که تمام سامانه های مختلف خدمات رسانی در ایران برای شرایط عادی طراحی شده اند واگر شرایط اندکی از وضعیت عادی خارج شود همه چیز رو به آشفتگی پیش می رود. برای مثال در شهر تهران حتی یک بارش باران معمولی نیز وضعیت شهر را مختل می سازد. واقعا ریشه ی مشکل را در کجا باید جستجو کنیم؟ آیا می توان باور داشت که ریشه ی این گونه مشکلات باز هم به آموزش ما باز می گرد؟ ادامه

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۸:٤٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٦/۱٠/٢۱
تگ ها :

نگاهی بر یک مقاله ی چالش برانگیز

نگاهی بر یک مقاله ی چالش برانگیز

   در صفحه ی فرهنگ روزنامه ی همشهری مورخ 26 آذر 1386 مقاله ای به قلم آقای محمد رضا خوش بین خوش نظر با عنوان " تردید در کارآمدی رشته های نوپای دانشگاهی " و با هدف به چالش کشیدن وضعیت و کیفیت آموزش دانشجویان رشته ی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک در دانشگاه شهید رجایی ، آمده است.  در این مقاله نویسنده با نگاهی اجمالی به تاریخچه ی راه اندازی این رشته در ایران و کاستی هایی که از ابتدا در این مسیر وجود داشته است سعی نموده به استناد نظر برخی از دانشجویان این رشته و با توجه به دلایلی که در ادامه خواهد آمد حکم براند که :" از لحاظ قانونی ، تمامی دانشجویانی که این دروس را گذرانده اند باید دوباره سر کلاس دروس بنشینند و این واحدها نباید در کارنامه ی ایشان منظور شود. ضمن آن که مدرس [ یا مدرسین ] این دروس هم باید در کمیته ی انضباطی دانشگاه مورد مواخذه قرار بگیرد." ایشان همچنین از این که بر خلاف برنامه ی اصلی ، چند درس  این دوره که علاوه بر کار نظری باید به میزان یک یا دو برابر کار عملی برای آن ها منظور شود گلایه نموده اند و ارائه ی این دروس را بدون کار عملی و آزمایشگاهی به مثابه ی یک جوک تلقی نموده اند. علاوه بر این ، برداشت خود را از نحوه ی آموزش این رشته در دانشگاه شهید رجایی به رشته های نوپای دیگر در سایر دانشگاه های کشور تسری داده و اشاره نموده اند که به کیفیت آموزش همه ی این رشته های نوپا "مشکوک شده ام". تنها پیشنهاد ایشان برای برون رفت از این چالش که در پایان مقاله به آن اشاره شده ، این است که برای رشته های نوپای دانشگاهی " باید تعدادی دانشجو را با عبور از کانال های صرفا علمی به مراکز معتبر آن رشته روانه کنیم و بعد به کمک آن ها به تاسیس چنین رشته هایی اقدام کنیم." ادامه

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱٠/٢
تگ ها :