رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

توصیه هایی برای حل مسئله‌های فیزیک

 توصیه هایی برای حل مسئله‌های فیزیک

تقریباً همه‌ی کسانی که فیزیک می خوانند، خود را در این اندیشه می‌یابند که "من مفهوم‌ها را می‌فهمم اما فقط نمی‌توانم مسئله‌ها را حل کنم." حال آن‌ که در فیزیک درک واقعی یک مفهوم یا اصل با توانایی در به کار بردن آن اصل در خصوص مسئله‌های عملی گوناگون یکی است. فراگیری چگونگی حل مسئله‌ها اهمیت اساسی دارد ؛ شما فیزیک نمی‌دانید ، مگر آن که بتوانید آن را به کار برید.

 

ادامه

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:۱۸ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/٢٧
تگ ها :

گسترش نظریه ها‌ی فیزیکی

 

گسترش نظریه ها‌ی فیزیکی

گسترش یک نظریه‌ی فیزیکی در همه‌ی مرحله‌ها مستلزم خلاقیت است. فیزیکدان باید پرسیدن سؤال‌های مناسب را فرا بگیرد ، با طرح آزمایش‌هایی بکوشد به آن سؤال‌ها پاسخ دهد ، و ازنتایج استنتاج‌های مناسب را به دست آورد.

 

ادامه

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/٢٧
تگ ها :

به طور دقیق چند نوع نیرو وجود دارد؟

به طور دقیق  چند نوع نیرو وجود دارد؟

درک کنونی ما این است که همه‌ی نیروها نمودهایی هستند از تنها چهار دسته‌ی متمایز از نیروها یا بر هم کنش‌های بنیادی بین ذره‌ها. با دو دسته از این نیروها در تجربه‌های هر روزه آشنا هستیم. دو دسته‌ی دیگر به بر هم کنش‌های بین ذره‌های زیر اتمی مربوط می‌شوند که آن‌ها را با حواس غیرمسلح نمی‌توانیم مشاهده کنیم.

 بر هم کنش‌های گرانشی شامل نیروی آشنای وزن شماست  که از ربایش گرانشی‌ای که زمین بر شما وارد می‌کند ناشی می‌شود. ربایش گرانشی متقابل بین بخش‌های مختلف زمین بر یک‌دیگر ، عاملی است که سیاره‌ی ما را گرد هم نگه داشته است .

 

   

ادامه

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/٢٧
تگ ها :

نسبت میان عقل سلیم و قانون‌های نیوتون

نسبت میان عقل سلیم و قانون‌های نیوتون


اول: قانون‌های نیوتون حاصل استنتاج‌های ریاضی نیستند بلکه ترکیب موضوعاتی هستند که فیزیکدانان از آزمایش‌های پُر شماری درباره‌ی چگونگی حرکت اجسام آموخته‌اند (نیوتون از نظرات و مشاهده‌های بسیاری از دانشمندان پیش از خود از جمله کپرنیک ، براهه ، کپلر و به ویژه گالیله استفاده کرد.) این قانون‌ها به واقع بنیادی‌اند زیرا آن‌ها را نمی‌توان از اصول دیگر نتیجه‌گیری کرد یا به کمک اصول دیگر آن‌ها را به اثبات رساند.

http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255584003944/avangpic/1201.jpg

دوم: قانون‌های نیوتون شالوده‌‌ی مکانیک کلاسیک‌اند (که مکانیک نیوتونی نیز نامیده می‌شود) و با استفاده از آن‌ها می‌توان بیش‌تر انواع آشنای حرکت را درک کرد. قانون‌های نیوتون تنها در وضعیت‌هایی که شامل تندی‌های فوق‌العاده زیاد (نزدیک به تندی نور) یا اندازه‌های بسیار کوچک (همانند درون اتم) هستند نیاز به اصلاح دارند.

http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255584055514/avangpic/1204.jpg?height=200&width=102http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255584067252/avangpic/1205.jpg

سوم: تبیین قانون‌های نیوتون بسیار ساده است ، با این وجود درک این قانون‌ها و کار کردن با آن‌ها برای بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان مشکل است. دلیل مهم این امر آن است که همه ی ما پیش از این که به مطالعه‌ی فیزیک بپردازیم سال‌های زیادی قدم زده‌ایم ، توپ پرتاب کرده‌ایم ، جعبه هل داده‌ایم و ده‌ها کار مشابه که جملگی شامل حرکت بوده‌اند را انجام داده‌ایم. به همین دلیل نظراتی را بر اساس "عقل سلیم" درباره‌ی حرکت و عامل‌های ایجاد کننده‌ی آن به دست آورده‌ایم. ولی بسیاری از این نظرات مبتنی بر "عقل سلیم" قابلیت تحلیل منطقی را ندارند.

http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255583975945/avangpic/1199.jpg?height=133&width=200 http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255583989537/avangpic/1200.jpg?height=152&width=200http://sites.google.com/site/avangorg/_/rsrc/1255584023883/avangpic/1202.jpg

چهارم:  بخش بزرگی از کار ما در آموزش مکانیک و فیزیک آن است که به یادگیرنده کمک کنیم تا تشخیص دهد که چگونه بعضی اوقات این نظرات بر اساس "عقل سلیم" او را گمراه می‌کنند و چگونه درک خود از دنیای فیزیکی را به گونه‌ای تنظیم کند که با نتیجه‌ی آزمایش‌ها سازگار باشد. 

مرجع فیزیک دانشگاهی جلد اول

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٠۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/٧/٢٧
تگ ها :