رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

چاپ جدید درک فیزیک

 

چاپ جدید درک فیزیک منتشر شد. انتشارات مدرسه، اطلاع رسانی: 88822668

مخاطبان کتاب: دانش آموزان دورۀ متوسطه اول(هفتم تا نهم) و سال اول دبیرستان

مناسب برای ارتقای شیوه های آموزش و ارزشیابی دبیران علوم تجربی

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱٠/۱۱
تگ ها :

درآمدی بر علوم و فناوری نانو

درآمدی بر علوم و فناوری نانو


درسنامۀ علوم و فناوری نانو را می توانید در شماره 104(پاییز 1392) بخوانید.

ﻋﻠﻢ ﻧﺎﻧﻮ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺟﺪﻳﺪﺗﺮﻳﻦ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﻱ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺷـﮕﺮﻓﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ﺍﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﺗﻮﺟﻪ ﺭﻭﺯﺍﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﻱ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ، ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﺳﻲ ﺭﺳﻤﻲ ﻭ ﻏﻴﺮﺭﺳﻤﻲ ﺧﻮﺩ ﺗﻼﺵ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﻋﻠﻢ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎ ﻭ ﻧﻘﺶ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺁﺷﻨﺎ ﺳﺎﺯﻧﺪ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﺻﻠﻲ ﻣﺠﻠﻪ رشد فیزیک، ﻛﻢ ﻭ ﺑﻴﺶ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺁﺷـﻨﺎﻳﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺟﻮﺩ ﻛﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪ ﻫـﺎﻱ ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ ﻧﺎﻧﻮ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧـﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﺭ ﻛﻼﺱ ﺩﺭﺱ ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺑـﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻳـﻚ ﺩﺭﺱ ﻧﺎﻣﺔ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻛﻨﻴﻢ. دریافت فایل 

برای آشنایی با بسته آموزشی علوم و فناوری نانو اینجا را کلیک کنید

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٧/٢٩
تگ ها :

نقشه مفهومی انرژی

نقشۀ مفهومی انرژی

پس از چندین دورۀ کشوری و منطقه ای به معلمان علوم تجربی ضرورت دیدم نقشۀ مفهومی انرژی را برای استفادۀ این عزیزان تالیف و طراحی کنم. این نقشۀ مفهومی هم اکنون آماده شده است و می توانید فایل پی دی اف آن را از اینجا دریافت کنید.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۱
تگ ها :

ویراست دوم کتاب کار فیزیک و آزمایشگاه

ویراست دوم کتاب کار فیزیک و آزمایشگاه رشته کامپیوتر

فایل پی دی اف ویراست دوم کتاب کار فیزیک و آزمایشگاه رشته کامپیوتر را که برای سال تحصیلی 93-1392 آماده شده است از لینک های زیر دریافت کنید. برای دیدن بقیه بسته های آموزشی اینجا را کلیک کنید. بسته آموزشی فیزیک 1 و آزمایشگاه را نیز از اینجا ببینید.

شناسنامه فصل اول  فصل دوم فصل سوم فصل چهارم

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱٧
تگ ها :

فیزیک فرهای ریزموج

 

فیزیکِ فر(اجاق) های ریزموج

اکنون فرهای ریزموج در بسیاری از خانه های شهری وجود دارد. بنابراین آشنایی با چگونگی کار این فرها و همچنین مبانی فیزیک به کار رفته در آن ها می تواند به استفادۀ درست از این وسیله کمک کند. این مقاله که در دو قسمت تنظیم شده است اساس کار  این دستگاه را شرح و به پرسش هایی که ممکن است در این رابطه به وجود آید پاسخ می دهد.

قسمت اول مقاله  قسمت دوم مقاله

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٧:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱۱
تگ ها :

علوم تجربی سال هفتم

علوم  تجربی سال هفتم 

برای دریافت فایل فصل های 8 و 9 علوم تجربی، پایه اول(سال هفتم)، دورۀ اول متوسطه که تالیف آن با اینجانب بوده است اینجا را کلیک کنید. تمام کتاب را از اینجا دریافت کنید.

برای دریافت فایل نسخه نهایی راهنمای معلم فصل های 8 و 9 به صفحه ویژه بخش فیزیک علوم متوسطه دوره اول بروید.

لینک های مستقیم

سایت آونگ ( از فیزیک تا آموزش فیزیک)

بسته های آموزشی فیزیک ( با برترین کیفیت و استاندارد جهانی آموزش فیزیک )

بستۀ آموزشی فیزیک 1 و آزمایشگاه

فیزیک دانشگاهی ( ویرایش 13 سال 2012)

علوم نانو به همراه نرم افزار

المپیاد فیزیک

درک فیزیک

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٦:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٥/٢٥
تگ ها :

ولفرام آلفا در خدمت آموزش فیزیک

ولفرام آلفا در خدمت آموزش فیزیک

ولفرام آلفا یک موتور محاسباتی دانش یا پاسخ online است که توسط Wolfram Research بنا نهاده شده است. برای آشنایی با نحوه کار این موتور جستجو از دوست عزیزم آقای امین بیات خواهش کردم که مطلبی نسبتا جامع در خصوص آن و همچنین کاربرد آن در آموزش فیزیک تهیه کنند. برای دریافت فایل اینجا را کلیک کنید.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۳/٢٩
تگ ها :

آزمون استاندارد فیزیک

آزمون استاندارد آزمایشی کنکور فیزیک رشته علوم تجربی

دانش آموزان عزیز رشته علوم تجربی که آمادگی کافی دارند با دانلود این فایل می توانند در یک آزمون استاندارد کنکور فیزیک شرکت کنند(حجم فایل حدود 4MB ). این آزمون که شامل 30 پرسش و زمان 35 دقیقه است به صورت الکترونیک تهیه شده و رمز عبور آن www.avang.org  است. 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱٠:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۳/٢٦
تگ ها :

چالش های مهم در آموزش علوم

مجله ساینس در شمارۀ (VOL 340 19 APRIL 2013) ویژه نامه ای در خصوص چالش های مهم در آموزش علوم دارد که در برگیرندۀ مقاله های ارزنده ای با عناوین زیر است. همکاران مجربی که علاقه مند به ترجمۀ  این مقاله ها ( به انتخاب خود) برای انتشار در مجلۀ رشد فیزیک هستند با هماهنگی می توانند اقدام به این کار کنند.

The Challenge of Education and Learning in the Developing World

Understanding Neurocognitive Developmental Disorders Can Improve Education for All

Physical and Virtual Laboratories in Science and Engineering Education

Professional Development for Science Teachers

Outside the Pipeline: Reimagining Science Education for Nonscientists

Generating Improvement Through Research and Development in Education Systems

Proficiency in Science: Assessment Challenges and Opportunities

Teacherpreneurs: A Bold Brand of Teacher Leadership for 21st-Century Teaching and Learning 


  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٢/۱٤
تگ ها :

فوران مغناطیسی روی خورشید

فوران مغناطیسی روی خورشید

  شکل زیر ترکیب دو تصویر فوران جرم هاله‌ای (coronal mass ejection) را  از خورشید نشان می‌دهد، رویدادی هیجان‌انگیز که در‌ آن حدود 10 به توان 12 کیلوگرم (یک میلیارد تن) از ماده از جو خارجی خورشید با سرعتی حدود 500 کیلومتر بر ثانیه یا بیشتر به فضا فوران می‌کند.

چنین فوران‌هایی در بازه‌های چند ساعت تا چند روز اتفاق می‌افتند. این فوران‌های عظیم از انرژی ذخیره شده در میدان مغناطیسی خورشید نیرو می‌گیرند.

بر خلاف میدان مغناطیسی به نسبت یکنواخت زمین، میدان خورشید به‌طور مداوم تغییر می‌کند،‌ و ناحیه‌هایی با میدان شدید غیر معمول (و در نتیجه چگالی انرژی مغناطیسی غیر معمول زیاد) بارها شکل می‌گیرند.

فوران جرم هاله‌ای وقتی روی می‌دهد که انرژی ذخیره شده در ناحیه‌هایی با میدان مغناطیسی شدید، ناگهان آزاد شود.

 

 

مرجع: فیزیک دانشگاهی جلد دوم

توجه: استفاده از مطالب  این وبلاگ در سایت ها یا وبلاگ های دیگر بدون درج آدرس دقیق و لینک مجاز نیست.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٧
تگ ها :

خاطرات استاد ناصر مقبلی

 خاطرات استاد ناصر مقبلی از سال ها همکاری با مرحوم آقای دکتر محمود حسابی را می توانید در صفحه ای که به همین منظور در سایت آونگ ایجاد شده است ببینید. خاطرات دیگری به تدریج در این صفحه اضافه خواهد شد.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱٧
تگ ها :

فیزیک صفحه‌ها‌ی تماسی

فیزیک صفحه‌ها‌ی تماسی 


 در صفحۀ تماسی تلفن همراه یا یک دستگاه پخش MP3 ، یک ابزار پزشکی، یا یک تبلت (که در این جا نشان داده شده است) از فیزیک خازن‌ها استفاده می‌شود.

دو لایۀ ‌موازی از نوارها‌ی نازک رسانای شفاف نظیر اکسید ایندیم قلع پشت صفحه قرار دارند. ولتاژی بین این دو لایه برقرار می‌شود. نوارهای موجود در یک لایه به طور عمود بر نوارهای لایه‌ی دیگر سمت‌دهی شده‌اند، نقطه‌هایی که در آن‌ها این نوارها همپوشانی دارند به‌صورت شبکه‌ای از خازن‌ها عمل می‌کنند.

هنگامی که انگشت خود را (که رساناست) به یکی از نقطه‌های روی صفحه نزدیک می‌کنید، انگشت شما و لایۀ رسانای جلویی مانند خازن دومی عمل می‌کند که در آن نقطه به‌صورت متوالی بسته شده است. مدار متصل به لایه‌های رسانا مکان تغییر ظرفیت و در نتیجه جایی را که شما صفحه را لمس کرده‌اید تشخیص می‌دهد.

مرجع: فیزیک دانشگاهی جلد دوم

توجه: استفاده از مطالب  این وبلاگ در سایت ها یا وبلاگ های دیگر بدون درج آدرس دقیق و لینک مجاز نیست.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٢/۱۱
تگ ها :

← صفحه بعد صفحه قبل →