رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

سفر به استان آذربایجان شرقی

چند روزی بود که می خواستم خلاصه ای از سفر به استان آذربایجان شرقی و بازدید از تعدادی از مدارس آنجا بنویسم که میسر نشد . با اینحال ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.
1- در روز اول ازچند دبیرستان از  شهرهای خواجه و اهر ودر روز دوم از شهرهای مرند و جلفا و در صبح روز سوم از اسکو بازدید نمودیم.
2- در ابتدای هر کتاب مقدمه ای تحت عنوان سخنی با دانش آموز و همکاران عزیز آمده است .جالب است بدانید هیچ یک از دانش آموزان و حتی برخی از دبیران تا آن موقع این قسمت را مطالعه نکرده بودند.
3-در مجموع در صد زیادی از دبیران فیزیک با روشهای جدید آموزش فیزیک آشنا شده بودند ولی نزدیک به 30 درصد آنها مبتنی بر روشهای جدید  به آموزش فیزیک میپرداختند.
4-دانش آموزانی که بر اساس شیوه های جدید آموزش دیده بودند خیلی بهتر نسبت به دانش آموزان دیگر درباره پرسشهایی که مطرح می شد پیشنهاد و نظر می دادنند به عبارت دیگر کاملا مشخص بود که اینگونه از دانش آموزان مهارت های بالاتری
نسبت به دیگر دانش اموزان دارند.
5-کتابخانه بیشتر مدارس از وجود کتابهای مناسب و مرتبط با نیازهای دانش آموزان رنج میبرد و بدتر از همه دانش آموزان از وجود کتابهای مناسبی که در هر پایه میتوانست در عمق بخشیدن به مفاهیم کتاب درسی  به آنهاکمک کند بی اطلاع بودند.
6- از نظر تجهیزات آزمایشگاهی وضعیت مناسب تر بود.از طرفی آزمایشها و فعالیتهای کتابهای فیزیک بنا به سیاستی که هنگام برنامه ریزی و تالیف مد نظر بوده عمدتا به کمک وسایل ساده ودسترس پذیر طراحی شده اند.
7-    نماینده مجلس یکی از شهرها هر آنچه کتاب حل المسائل در باز موجود بوده را برا ی کتابخانه های مدارس شهر خود فراهم نموده بود.
8-بیشتر دانش آموزان پیشنهاد داشتند که لیست کتابهای مناسب برای آنها در کتابهای درسی آورده شود.
 9- عصر روز سوم در خدمت سرگروهای فیزیک استان بودیم که بیشتر آنها ضمن استقبال از طرح جدید آموزش فیزیک خواهان افزایش ساعت تدریس در پایه دوم و ترم اول پیش دانشگاهی بودند.

لازم میدانم از آقای سعیدی کارشناس مسئول محترم گروه های درسی استان آذربایجان شرقی به خاطر همراهی ما در طول سفر صمیمانه تشکر کنم.

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٦:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٩/٢۸
تگ ها :