رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

نگاهی بر یک مقاله ی چالش برانگیز

نگاهی بر یک مقاله ی چالش برانگیز

   در صفحه ی فرهنگ روزنامه ی همشهری مورخ 26 آذر 1386 مقاله ای به قلم آقای محمد رضا خوش بین خوش نظر با عنوان " تردید در کارآمدی رشته های نوپای دانشگاهی " و با هدف به چالش کشیدن وضعیت و کیفیت آموزش دانشجویان رشته ی کارشناسی ارشد آموزش فیزیک در دانشگاه شهید رجایی ، آمده است.  در این مقاله نویسنده با نگاهی اجمالی به تاریخچه ی راه اندازی این رشته در ایران و کاستی هایی که از ابتدا در این مسیر وجود داشته است سعی نموده به استناد نظر برخی از دانشجویان این رشته و با توجه به دلایلی که در ادامه خواهد آمد حکم براند که :" از لحاظ قانونی ، تمامی دانشجویانی که این دروس را گذرانده اند باید دوباره سر کلاس دروس بنشینند و این واحدها نباید در کارنامه ی ایشان منظور شود. ضمن آن که مدرس [ یا مدرسین ] این دروس هم باید در کمیته ی انضباطی دانشگاه مورد مواخذه قرار بگیرد." ایشان همچنین از این که بر خلاف برنامه ی اصلی ، چند درس  این دوره که علاوه بر کار نظری باید به میزان یک یا دو برابر کار عملی برای آن ها منظور شود گلایه نموده اند و ارائه ی این دروس را بدون کار عملی و آزمایشگاهی به مثابه ی یک جوک تلقی نموده اند. علاوه بر این ، برداشت خود را از نحوه ی آموزش این رشته در دانشگاه شهید رجایی به رشته های نوپای دیگر در سایر دانشگاه های کشور تسری داده و اشاره نموده اند که به کیفیت آموزش همه ی این رشته های نوپا "مشکوک شده ام". تنها پیشنهاد ایشان برای برون رفت از این چالش که در پایان مقاله به آن اشاره شده ، این است که برای رشته های نوپای دانشگاهی " باید تعدادی دانشجو را با عبور از کانال های صرفا علمی به مراکز معتبر آن رشته روانه کنیم و بعد به کمک آن ها به تاسیس چنین رشته هایی اقدام کنیم." ادامه

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٦/۱٠/٢
تگ ها :