رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

گرید در کلاس های درس

متخصصان آموزش و رایانه ی آزمایشگاه فرمی در صدد آوردن گرید به کلاس های درس هستند

(Fermilab Education and Computing Experts Help Bring The Grid to Classrooms)

گرید (Grid) عبارت است از شبکه گسترده ای با توان محاسباتی بالا که امکان اتصال به اینترنت را هم داراست. این نوع شبکه ها کم کم جای خود را در کلاس های درس مدارس باز می کنند. چندی پیش کارگاه آموزشی با عنوان توسعه و برآورد نیازها برای استفاده از گرید در پروژه های کلاسی درس فیزیک برگزار شد و در این گردهمایی که در دانشگاه فلوریدا برگزارشد، آموزگاران، محققان و دانشمندانی از نقاط مختلف گردهم آمده بودند برای بررسی اینکه چگونه دانش آموزان فیزیک مقدماتی می توانند به اطلاعات واقعی فیزیک در تمام دنیا دسترسی یابند و در تجزیه و تحلیل آنها شرکت کنند.

دکتر باردین (Marge Bardeen) که یکی از سازمان دهندگان کارگاه بود و سمت ریاست اداره آموزش دپارتمان انرژی آزمایشگاهی فرمی را بر عهده دارد،  می گوید: شناخت نیازهای معلمان برای استفاده از گرید و امکانات و محدودیت های موجود بسیار مهم است. فعالیت و شرکت در این نوع کارگاه ها بسیار جالب است زیرا هدفی که در اینجا دنبال می شود کمک کردن به افرادی است که قصد دارند در هر نقطه از کره زمین از امکانات موجود استفاده کنند. این کارگاه از طرف مراکز علمی متعددی مورد حمایت واقع شده است که از جمله آنها می توان مرکز تحقیقات فیزیک انرژی بالا، بخش محاسباتی آزمایشگاه شتاب دهنده فرمی و آزمایشگاه اطلاعات مجازی بین المللی را نام برد. واژه گرید از الکتریسیته اقتباس شده است. دانشمندانی که در پی توسعه گرید هستند، دنیایی را به تصویر می کشند که هر شخصی می تواند به راحتی وارد یک شبکه شود و از توان محاسباتی موجود در شبکه استفاده کند. و البته تنها ابزار لازم برای این اتصال الکتریسیته است. استفاده کنندگان از این خدمات در سراسر دنیا، توان محاسباتی و ظرفیت ذخیره سازی کامپیوتر خود را در شبکه به اشتراک خواهند گذاشت. در صورتی که فناوری مورد نظر با استانداردهای پیش بینی شده در تمام دنیا گسترش یابد، می توان امیدوار بود که آموزگاران از سیستم ایجاد شده برای آموزش دانش آموزان در کلاس های درسی استفاده کنند.

طی برگزاری کارگاه، معلمان فیزیک توضیح می دادند که چگونه با استفاده از گرید و تکنیک های مربوط به آن می توان برخی از امکانات جدید را وارد کلاس های درسی کرد و به بعضی از نیازهای دانش آموزان پاسخ گفت. بنیانگذاران کارگاه فرضیه هایی را برای مشخصات طرحی ارائه دادند که به معلمان کمک می کند تا پروژه های درسی مناسبی را در برنامه ریزی کلاسی خود بگنجانند. علاوه بر آن پیشنهاد شد که از رایانه های موجود در مدارس و دانشگاه ها برای حمایت از چنین پروژه هایی استفاده شود. در پایان کارگاه نتایج بحث های مربوط به نیازهای معلمان و امکانات اولیه برای ایجاد یک محیط معمولی برای استفاده از گرید در جهت انجام پروژه های آموزشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نقشی را که دانش آموزان می توانند در توسعه چنین پروژه هایی بر عهده بگیرند.

مشخص شد گروه های بسیاری با علاقه و پشتکار زیاد در پی توسعه آموزشی در قالب پروژه هایی مانند گرید هستند. قبلاً نیز روش های مختلفی برای این منظور امتحان شده است. به عنوان مثال پروژه ای در  آزمایشگاه فرمی در جریان است که به دانش آموزان این امکان را می دهد که از اطلاعات آزمایشگاه برای محاسبه جرم کوارک مورد نظر خود استفاده کنند. سرمایه گذاری روی ابزار و تکنیک های گرید برای ثمربخش تر کردن آموزش فیزیک با به اشتراک گذاشتن ابزار و اطلاعات و نتایج و حمایت از همکاری های گام به گام می تواند نتیجه جالب تری به بار آورد. با استفاده از این امکانات تازه متولد شده می توان با به کارگیری منابع اشتراکی پروژه هایی را به انجام رساند، که بزرگ تر از هر پروژه انفرادی باشند.

توضیح آخر اینکه آزمایشگاه فرمی یک آزمایشگاه ملی است که با سرمایه گذاری دپارتمان انرژی ایجاد شده است و مورد استفاده بسیاری از مراکز دانشگاهی قرار می گیرد.

لینک های  مرتبط ۱ ۲ ۳

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ٩:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/۱٢/٢۳
تگ ها :