رشد فیزیک

فیزیک و آموزش فیزیک

مهارت های لازم برای پیشبرد زندگی

آیا در مدارس به دانش آموزان  مهارت های لازم برای پیشبرد زندگی سالم و سازنده و مشارکت در توسعه کشورشان، آموزش داده می شود؟ وظیفه وزرای آموزش برای پیشرفت سطح آموزشی کشورها و فراهم کردن فرصت های لازم برای آموزش (آنچه دانش آموزان برای داشتن زندگی فعال و بلندمرتبه در مواجهه با تغییرات سریع دنیای امروز به آن احتیاج دارند) چیست؟بحث درباره کیفیت آموزشی و پیشرفت آن موضوع میزگرد آموزشی یونسکو در سوم و چهارم اکتبر در کنفرانس عمومی یونسکو در اداره مرکزی بود. این میزگرد با حضور دبیرکل سازمان «کویشیرو ماتسورا» و وزرای آموزش کشورهای آفریقایی، عرب، آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و جزایر کارائیب برگزار شد بیش از 70 وزیر در این میزگرد شرکت کردند.ارتباط گسترده بین آموزش و عملکرد اقتصادی، آموزش، صلح و امنیت، یا آموزش و توسعه، مسئله کیفیت آموزشی را وارد عرصه سیاسی کرده است و توجه بسیاری از وزرای دولت ها،  NGOها و مشاغل خصوصی، را به خود جلب کرده است. به نمایش درآوردن فعالیت های بچه ها در زمینه مهارت های داخلی و خارجی، تفاوت بزرگی را بین آنچه بچه ها می آموزند و چگونگی آموزش آن در داخل یک کشور و بین کشورهای مختلف نشان داده است.

بررسی فعالیت های دانش آموزان 15 ساله در 43 کشور، به وسیله OECD و UNESCO منتشر شد. این بررسی قسمتی از برنامه ارزیابی دانش آموزان به طور بین المللی (PISA) بود. به طور مثال در این بررسی ها دانش آموزان فنلاند، کانادا، نیوزیلند، استرالیا، ایرلند، هنگ کنگ، چین، ژاپن و جمهوری کره نتایج بهتری در خواندن، ریاضی و علوم به دست آوردند. به عبارت دیگر دانش آموزان آمریکای لاتین، شیلی، برزیل و پرو از نظر سطح آموزشی بسیار پایین هستند. آنها با مشکلات جدی خواندن به عنوان ابزاری برای گسترش دانش و مهارت ها روبه رو هستند.این گزارش این مشکلات را ناشی از کیفیت سیستم آموزش ملی می داند و نقش سیستم آموزشی در یادگیری بچه ها را بسیار مهمتر از ارزش های فردی، خانوادگی یا ملی می داند.گرچه محققان بر این نظرتوافق دارند که آموزش چیزی بیش از خواندن، نوشتن و حساب است از همین رو از سیستم های آموزشی می خواهند که شرایط کنونی و مشکلات اجتماع را برای دانش آموزان مطرح کرده و درباره آن صحبت کنند؛ مسائلی با محوریت توسعه انسانی، صلح، امنیت، حقوق بشر، برابری جنسی و به طور کلی بررسی زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی. آنها معتقدند بررسی این مسائل دانش آموزان را به این تفکر سوق می دهد که چه چیزی کیفیت آموزشی را شکل می دهد؟ نظام آموزشی چگونه باید باشد؟ و چطور...

«کشمکش ها و دشواری هایی که کیفیت آموزشی با آنها روبه رو است»، «نیاز به ارائه تعریفی مشخص از کیفیت آموزش» و  «ابزارهای مورد نیاز برای تغییر و تحول» از دیگر محورهای بررسی در میان کارشناسان مذکور بود.

 

  
نویسنده : روح اله خلیلی بروجنی ; ساعت ۸:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٧/٢٩
تگ ها :